Biciklis téma, ha nem érdekel ez a gyönyörű sportág, várhatsz a következő posztra, pár hónap, és érkezik.
A történet napra pontosan egy éve kezdődött, amikor hirtelen felindulásból regisztráltam magamat az Alpenbrevet c. verseny ezüst fokozatára. Mi motivált? Voltam fenn sokszor abban az évben az Uetlibergen, ami nagyjából a hatoda az általam választott távnak, tehát ez egy könnyen elérhető cél (nem). Mivel ez egy országúti verseny, egy gravel bike, ami nekem ekkor volt, tökéletes jármű (nem). Médi születésnapjára és Regi névnapjára esik az esemény, ezért nyilván jó, hogy távol maradok (nem). Tehát regisztráltam.
Felkészülés
Regi vett nekem biciklit pár nappal később, egy probléma tehát megoldódott. Mentem még abban az évben pár Uetliberget, 2024-et pedig erős fogadalommal kezdtem, miszerint durván edzeni fogok, hogy meg tudjam csinálni. Alant összeszedtem, hogy mikor és mennyit tekertem, célzottan azért, hogy készüljek a versenyre, ebben nincs benne a munkábajárás vagy egyéb könnyedebb tekerés.
- február 10.: 67km/1’400m — Zolival elmentünk tekerni Fehraltorf körül, totálisan kikészültem, két napig tartott, míg magamhoz tértem.
- március 16.: 50km/700m — relatíve laza tekerés kicsit hosszabban, de a környéken maradva.
- március 23.: 38km/800m — Jóskával Albispass és Bucheneggpass, rövid, de magas túra, jó volt.
- április 7.: 100km/300m — mentem egy teljes Zürichsee-kört, nem az emelkedés miatt (egy tó körül általában nem szokott az lenni), de akartam egy hosszabb túrát, hogy mennyire fáj tőle a seggem (nagyon).
- április 14.: 82km/1’400m — rögtön következő héten hasonló hossz, csak több emelkedővel, itt már sokkal jobban éreztem magam utána, mint februárban, pedig hasonló trip volt.
- május 12.: 88km/1’700m — egy hónap pihi után még hosszabb, még magasabb, ezután sem voltam teljesen készen, csak kicsit zavart, hogy a Strava rávitt egy mezőre meg bevitt egy erdei túraösvényre az országúti bringával.
- május 20.: 32km/1’000m — Pityuval csináltunk egy Ibergeregget, és kaptam tőle jó sok tanácsot biciklis felszerelés és ruházat kapcsán.
- május 26.: 98km/2’100m — Zolival lementünk Freienbachba kocsival, majd utána egy korrekt kört 3 csúccsal (Sattelegg, Ibergeregg, Raten); ezután éreztem azt, hogy sikerülni fog az Alpenbrevet, és egy kicsit talán túlontúl is megnyugodtam…
- szeptember 1.: 38km/1’100m — több mint három hónap szünet és egy nyeregcsere után ültem újra biciklire… Ugyan sokat edzettem (nem bringával), de egy héttel a ‘brövé előtt úgy voltam vele, hogy muszáj most már megnézni, hogy minden klappol‑e. Jól sikerült a teszt, 3x mentem fel az Uetlibergre, és úgy döntöttem, ennyi rákészülés elég is lesz.
(A dátumok — link Stravára — után a megtett táv és az emelkedés van feltűntetve, viszonyítás képpen az Alpenbrevet ezüstnél ez 107km/3’100m.)
Bepakolás
Nem hagytam mindent az utolsó pillanatra, péntek délután 3‑kor még nem volt kész a poggyászom, de ezúttal saját magamnak pakoltam be (otthon is hagytam pár dolgot). Vittem rengeteg biciklizéssel kapcsolatos dolgot, némelyikről kiderült, hogy teljesen feleslegesen, más viszont eléggé hiányzott. Felírom magamnak ide, hogy mit vittem, és mennyire volt jó ötlet.
- 3 rövid biciklis nadrág, amiből egyet hordtam végül, igazából egy hosszú verzióval jobban jártam volna, de ez nem volt vészes
- 2 rövid biciklis felső, a sokzsebes verziót választottam, ami szuperül működött… nagyon kellett volna egy hosszúujjú, de végülis megoldottam a röviddel is
- aláöltözőt nem vittem, de a helyszínen vettem, életet mentett
- felcsatolható karvédő/melegítő ujjak, életmentőnek bizonyultak
- önmagába összehajtható esőkabát, nem akartam kinyitni, mert nehéz visszagyömöszölni, de ez is életet mentett, majdnem végig rajtam volt
- biciklis sildes sapka sisak alá, jó ötlet volt
- 3 biciklis kesztyű (1 ujjas, 2 ujjatlan), majdnem végig az ujjasban voltam, örültem neki a hidegben, és jó ötlet volt melegben váltani az ujjatlanra, amit magammal vittem
- proteinszeletek, vittem magammal többet, egyet sem ettem
- zselék (csak olyat vittem, amit korábban nem próbáltam), erőnek erejével rávettem magam a fogyasztásukra, és jó volt, mert így nem éheztem el (Jóskától átvett szakkifejezés), és csak a vége felé fájt egy kicsit a gyomrom, semmi hányinger
- 2 kulacs, szuper ötlet volt, többször újratöltöttem izotóniás lötyivel és vízzel is, illetve kezdetben vittem magammal magnéziumot
- L‑karnitin, bevettem egyet reggel és egyet délben
- vázra erősített nagyon menő cucctartó, telepakoltam minden földi jóval, és egyszer sem vettem elő semmit, ezt legközelebb máshogy csinálom
- kormányre erősített táska, batár nagy, emiatt nagyon kényelmetlen, ezt leszereltem
- tartalék belső, pumpa
önbizalompunpa, úgy voltam vele, hogy ha defektet kapok, nem tudom és nem is akarom cserélni, ha nincs épp akkor ott egy szakértő önkéntes, akkor feladom - naptej, úgy voltam vele hajnali hatkor, hogy nem kenem fel, először délután 2‑kor láttam napot, addigra hatszor leizzadtam volna úgyis, szerencsére nem égtem le
- bőrpuhító krém az ülőgumókra, vittem, kentem, nem sokat ért
- fülhallgatók, egyszer sem használtam őket se telefonálásra, se zenét vagy podcastet hallgatni
Jövőre viszek meleg ÉS hideg időjárásnak megfelelő ruházatot, zselékkel fogok csak operálni (a frissítőállomásokon volt rengeteg kaja és pia), és így sokkal leanebb lesz majd a felszerelésem.
Azt is szeretném megjegyezni, hogy jövőre kérjek vacsorát (tészta+szósz, repeta van), mert különben vissza kell megint sétálni a regisztrációs sátorhoz, és néha állítólag el is fogy az étel, és akkor nem megy a töltés.
Gothardpass (2’106m)
Korai kelés (5:20), szénhidrátgazdag reggeli, gyors öltözés, és már indultunk is a starthoz. Az ezüst 6:25-kor indult egyben, ez eléggé nagy tömeget jelentett ugye. Ekkor még sötét volt, de gyorsan elkezdődött a pirkadat, és mire megkezdtük a mászást, már majdnem lehetett is látni valamit. Még sosem voltam korábban a Gothardpass-on ebből az irányból (mondjuk a másikból se (mondjuk a többi pass-on se)), így engem meglepett, hogy relatíve egyszerű mászással kezdtünk (679 méter 9,3 km-en). Úgy éreztem, elég jó erőben vagyok, mert annyira sokan nem előztek meg felfelé, mondjuk én sem hagytam le tucatnyi versenyzőt. (Az Alpenbrevet nem verseny — a szerk.) Nem kellett sehol sem megállnom, 1 óra 10 perc alatt értem el a tábláig. Gyors fotó, és indultam is lefelé a többiekkel együtt.
Jók voltak az útviszonyok, széles utak és száraz aszfalt. Aztán jöttek a macskaköves részek, ezeken mindenki alaposan megszenvedett. Mentél már le országúti biciklivel, nagy tempóval kockaköves úton? Nem jó élmény. Talán 4 vagy 5 ilyen rész volt, néhány kombinálva lámpás építkezéssel, nagyon örültem, amikor végre leértem. Illetve… A lejtő alján vettem észre, hogy mintha tudnék még váltani (mert látom, hogy hátul van még egy fogaskerék), de nem megy lejjebb a váltás. Aztán jött egy kisebb emelkedő, váltani akartam a másik irányba, és az sem ment. Szerencsére gyorsan beértem az első állomásra, és megnéztem, hogy mi is a gond.
Nem tudom.
SRAM AXS elektromos váltóm van, ami úgy működik, hogy van egy akku a hátsó váltón és egy az első váltón, illetve a fékkaroknál a kormányon két pöcök, amikkel lehet kapcsolni a váltókat, sőt, ezek vannak hozzáadva a Garmin bicikli-computerhez is. Elutazás előtt feltöltöttem mindkét akkut gondosan, így biztos voltam benne, hogy ezzel nem lehet gond. De azért biztos ami biztos mindkettőt megigazítottam, megrázogattam (ultimate megoldás), megcseréltem. Semmi. Ekkor kezdtem el gondterhelten menni körbe-körbe az airolói alaptáborban, hogy találjak valakit, aki tud nem olaszul beszélni (#1 kihívás) és ért a biciklikhez (#2 kihívás). Idővel találtam. Elmondtam neki, hogy elektromos váltóm van, és valamiért nem megy, de lövésem sincs, miért. Mondta az illető, hogy nem ért az elektromos váltókhoz, de beengedett a biciklisboltjába (!) és odaadott rengeteg szerszámot (!), hogy próbálkozzam nyugodtan. Esetleg hard reset, hátha az segít. Nosza, rákerestem, és megtaláltam egy hasznos videót, amin lépésről lépésre végigmentem. Gomb a hátsó váltón hosszan, villog, gomb az első váltón hosszan, akkor a hátsó váltó jelez, hogy megtalálták egymást, örülés. Gomb a jobb váltókaron, hátsó váltó vidáman kacsint. Gomb a bal váltókaron, és… semmi. Nem csinál semmit. De várjunk csak, van ott is egy kis LED, ami pirosan villog (ez mindig jót jelent). Újabb keresés, heuréka — lemerült az elem. Milyen elem?! Hát nem elég a két akku, most már elemcsere is javallott? Felhívtam Pityu barátomat, és távsegítséggel kitaláltuk, hogy igen, meg kell találni az elemet, ki kell cserélni. Első körben szétszedtem a féket, ami szintén a kormányon van, de nem a váltó, és nem is a váltó eleme, úgyhogy gyorsan összeraktam úgy, ahogy találtam. Aztán nagy nehézséggel és urológiai módszerekkel felhajtottam a kormány gumi részét, ami alatt megbújt az elemtartó. Igen ám, de ehhez a segítő videó szerint kell egy érme, ami nyilván nem volt nálam egy se. Lelejmoltam valakit 20 rappenre (nem adtam vissza, magamnál tartottam az egész út alatt), kinyitottam az elemtartót, kivettem az üres elemet, és ott álltam, hogy akkor most mi legyen. Kinél van egy CR2032-es?
És ekkor jött az egész nap legfelemelőbb része: egy önkéntes beültetett az autójába, elvitt a legközelebbi Dennerhez, ahol megtaláltuk az elemeket, vettem 4 új elemet (biztosra mentem), visszamentünk a biciklihez, beraktam az új elemet, megcsináltam a hard resetet (ezúttal látta a bal váltót is végre), és mindössze másfél óra után készen is álltam arra, hogy továbbinduljak. Eddigre a tábor már teljesen kiürült, legalább így nem kerülök tömegbukásba, gondoltam magamban, miközben az üres utat róttam.
Nufenenpass (2’480m)
Következett a három csúcs legmagasabbika, a legnehezebb mászás (1’327 méter 21,6 km-en). Elkezdett szemerkélni az eső, köd lett, taknyos utakon tekertem. Ugyan a hosszú pihenő miatt nagyon lemaradtam, mégis elkezdtem beérni egyre-másra az embereket, nagyon büszke voltam magamra. Olyan jó tempót mentem (időnként akár 7 km/h‑s sebességgel is repesztettem), hogy többen is beálltak mögém szélárnyékba, vagy talán inkább azért, hogy felfogjam az esőt előttük. Egyszer álltam meg 10 mp-re egy piros lámpa miatt, de ezt leszámítva jó időt mentem (magamhoz képest), kb. 2 óra 20 percig tartott ez az emelkedés. A táblánál újfent fotó, zseléevés, ivás, és indultam tovább lefele.
Nagyon fáztam, illetve a vizes út miatt féltem is. Próbáltam lassan menni, ami azt jelentette, hogy sokat és sokáig fékeztem, ami miatt a fékeim melegedtek és koptak, ami miatt rosszabbul fogtak, ami miatt még többet fékeztem, és ez így ment addig, amíg már rémes hangon visítottak a féktárcsák. Félreálltam, gondoltam, összekötöm a kellemeset a hasznossal, és pipikéltem is gyorsan egyet. Ehhez higiéniai okokból levettem a kesztyűimet, amiket a dermesztő szél rögtön el is vitt pár métert, nem volt elég, hogy küzdöttem az elemekkel (ezúttal nem CR2032) és a sugárral, de közben még a kesztyűket is hajkurászhattam. Szerencsére meglett mindkettő, visszaöltöztem, és folytattam lefelé az utamat. A lassúságom miatt 50 perc volt, míg az Ulrichenben levő második frissítőállomásra értem, ahol egy kellemes negyedórát ettem és ittam végig. Volt izotóniás víz és sima víz, kenyér, perec, sajt, kolbász, brownie, csoki, lehetett töltekezni újfent.
Furkapass (2’436m)
Következett a harmadik, egyben utolsó csúcs, ami az elsőnél nagyobb, a másodiknál kisebb, de 2’000 méter mászás után semmiképp sem az egyszerű kategória volt (1’089 méter 16,3 km-en). Nekiindultam az eddigi menetfelszerelésemben, de az első egyenes közepén meg kellett állnom, hogy levetkezzek, jó érzés volt begyűrni a hátsó zsebembe az esőkabátot, levenni a karvédő ujjakat, és átbújni a párnázottabb ujjatlan kesztyűbe. Megindultam felfelé, és itt már tényleg jó sokan voltak, úgy tűnt, beértem egy gyengébb vagy pihenősebb bolyt. Itt is voltak többen, akik beálltak mögém, olyan is akadt, aki aztán megköszönte, meg volt, akivel tudtunk is cserélni helyet, bár nem sokáig tartottam vele a lépést, és lehagyott.
A Furkán se voltam még ugye, nem tudtam, mire számíthatok. Amikor megérkeztem egy egyenesebb szakasz végén, megdöbbentett a hegy magassága, felnéztem, és alig láttam a tetejét, nehezen tudtam megszámolni a kanyarokat az útban. A jó idő nem segített, a Gotthardot a sötétség, a Nufenent a köd miatt nem láttam, így teljes valójában először került elibém egy ekkora hegy. De nem szegte ez kedvem, mentem tovább megállás nélkül. Lehagytam egy gőzmozdonyt (mondjuk állt), elmentem az ikonikus (és bezárt) Belvédère mellett, majd abban a pillanatban, amikor megjött az aznapi BeReal, felértem a hegy tetejére.
Itt is fotóztam, ettem-ittam, majd továbbindultam a végső ereszkedésre. Itt is óvatos voltam, többször is megálltam hűteni a fékeket, itt még talán jobban is féltem, mint a Nufenenen, mert jobban látszott a meredély az út mellett (sokszor nem volt korlát sem). Nem tudtam annyira lassan menni, hogy ne fázzak, ezért aztán újra beöltöztem, pedig annyira szerettem volna csapzott mellkasszőrrel begurulni a célba. Összességében 10 órát voltam távol Andermattól, a Strava szerint nettó 8 órát tekertem 13,5 km/h‑s átlaggal. Nagyon örültem, és nagyon hálás voltam azért, hogy itt lehettem, és teljesíthettem ezt a távot.
Mi lesz ezután? Nagyon bejött ez a fajta versenymentes versenyzés, az ilyen hosszútávú mászás, hegyek között levés. Ha tudok, jövőre is megyek egy ezüstöt, és ha sikerül azt elég erősen abszolválni, akkor bepróbálkoznék utána egy arannyal. (A platina elérhetetlen.) Emellett érdekes lehet hasonló közelebbi verseny is, pl. a már nevében is megkapó Tortour, amiből a legrövidebb táv mindössze 250 km.
Itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem a támogatást elsősorban Reginek, mert nélküle ez nem sikerülhetett volna. Köszönöm szépen! 🍬
Vélemény, hozzászólás?