Angelday tegnapi posztjából kiindulva ma volt egy interkontinentális Twitter-beszélgetés Foursquare/Swarm témában.
@angelday @markertlaci @fb2 Én meg sosem értettem igazán, hogy mire jó az egész. Én vagyok az örök öreg?
— Gabor Lenard 💗 (@zengabor) August 11, 2014
Kicsit gondolkodtam ezen az egész 4sq-életérzésen, pontosan 5800 check-in és több mint 4 év használat után erre jutottam.
A Foursquare-nek a világon semmi értelme nincs!* De lustaságból és egyéb okokból nem tudom abbahagyni.
*: azért van néhány, de így hatásosabb az idézet.
2010. április 26‑a egy átlagos hétfői nap volt, amikor Regivel elmentünk a Barak Caféba. (Nem volt még egy gyerek se, a szeplőtelen fogantatás is még csak egy hónap múlva történt.) Este fél 11 után pár perccel — mi mást tehetne a fiatal Business Analyst, barátai társaságában? — a telefonomat baszkuráltam, majd megnyitottam a Foursquare nevezetű alkalmazást, és életemben először becsekkoltam valahova.
Annyira megtetszett a dolog (mama, pontokat kapok minden check-in után!), hogy utána szépen elkezdtem becsekkolgatni mindenfelé. Nem egészen egy nappal és öt check-innel később már arra is rájöttem, amire sokan még a mai napig sem, miszerint a 4sq-becsekkolás helye egészen pontosan a 4sq, nem a Facebook, nem a Twitter, nem a LinkedIn.
Mentem ide-oda, persze csak módjával, és mindenhol az volt az első, hogy nyomot hagytam magam után. Lett sok pontom, és már akkor sem értettem, hogy ennek mi értelme van, de friss volt az élmény, nem volt még mainstream a dolog, így hát csináltam.
Mintha egy dizájnerdrog-használó az első élményeiről írna, nem?
A 4sq‑t már akkor is hülyén használtam, és ez most sem változott. Becsekkoltam az irodába, becsekkoltam otthonra, csupa olyan helyre, amikkel az ember nem büszkélkedik.
Elkezdték egyre többen és többen használni a Foursquare‑t, persze mindenki máshogy: utó check-in, elő check-in, check-in csak új helyekre, virtuális check-in, volt minden. Akkor még nem csak Android és iOS volt a világon, nem volt natív app minden telefonra, emlékszem, hogy anno sokan csak webről tudtak bejelentkezni, és azért nem járt pont! Ilyen kihívások és problémák jellemezték a 4sq‑t alig egy évvel az indulás után. Egyébként most néztem meg, éppen csak kicsúsztam az első millió felhasználóból, én vagyok 1049218-aska.
A pontok mellett az elején két dolog hajtott, és szerintem ezzel így volt a legtöbb user akkortájt. Az egyik a badge-ek intézménye volt, a másik pedig a mayorship. A badge igazából annyit tud, hogy ha valamit csinálsz vagy valamit sokszor csinálsz, akkor kapsz egy virtuális kitűzőt, mintha baromi nagy betűkkel a homlokodra lenne tetoválva, hogy nerd / geek / kocka / “nincs életem!” (a megfelelő rész aláhúzandó). Becsekkolni 10/25/50 különböző helyre, becsekkolni több napon keresztül, több hasonló helyre, sok helyre egy nap stb., minden ilyen fantasztikus emberi teljesítményért kaptam valamilyen badge-et. Egy csomószor nem is volt egyértelmű, hogy miként lehet egy badge-et megszerezni, ez még izgalmasabbá tette az egészet. Persze csak egy darabig, mert 54 badge után már hót leszarom az 55-et.
A mayorship hasonló ehhez: annyi az egész, hogy aki az adott helyre az elmúlt 60 napban a legtöbbször becsekkolt, az a mayor. És ha valaki mayor volt 2010-ben egy helyen, az pont annyira volt jó neki, mintha el sem kezdte volna az egészet. Persze hallani lehetett olyan történeteket, hogy Ámérikában ha mayor vagy egy kávézóban, akkor minden 100. kávédhoz ingyen adják a cukrot és a kanalat. Magyarországon soha nem találkoztam semmi értelmes mayor rewarddal, pedig volt, hogy egyszerre 20–30 helyen voltam mayor. Persze jó volt még a mayorship verseny szempontjából, hogy most akkor én vagyok‑e “polgármester” az irodában, vagy egy még nálam is nagyobb kocka. Szép dolgok ezek.
Persze volt már akkor is néhány olyan dolog a 4sq-en, amiknek ezeknél több értelmük lett volna, mégsem nagyon fogtak meg. Lehetett listákat csinálni, tippeket írni, kommentelni, fotót feltölteni, ezen funkciókat az alaphoz (check-in) képest ezrelékekben kifejezve használtam.
És teltek-múltak az évek. A Foursquare egyre fejlődött, egyre több hely volt felvéve (ez persze nem az alkotóknak köszönhető, hanem a lelkes superusereknek és a hozzám hasonló mezei emberkéknek), egyre több funkció lett, egyre inkább ment el az egész valami teljesen más irányba. Hogy milyen irányhoz képest milyen irányba, az még nem teljesen egyértelmű nekem, de valamerre elmozdultak, az biztos.
Most pedig ott vagyunk, hogy van a Foursquare, ami már nem az a Foursquare, és van a Swarm, ami igazából az egyik badge (amikor sok szerencsétlen user van egy helyen egyszerre) spin-offja. A Foursquare elvileg azért jó, mert az eddigi életutad alapján majd jól megmondja neked, hogy hova menjél tacót enni (ugyanoda, mint eddig). A Swarm meg azért jó, mert ha engedélyezed, akkor check-in nélkül is követ téged, és megmondja az ismerőseidnek, hogy hol vagy. (Engem még mindig random helyekre pakol be automatikusan.) Persze van még kismillió másik funkció, becsekkolhatunk már egy ideje másokat (ha engedélyezik), most már lehet kis ikonokat rakni a check-in mellé, az emberek távolság szerint csoportosítva vannak.
De a Foursquare-nek (és a Swarmnak) még mindig nincs a világon semmi értelme.
Illetve van, de az olyan könnyen kiváltható, hogy magam sem értem, miért nem váltom ki már évek óta. Az egyetlen hasznos funkció, hogyaszongya BA-ként fejezzem ki magam — use case: digitális emlékezet, illetve memória-helyettesítő. Évek óta semmi másra nem használom a 4sq‑t, csak logolom azt, hogy mikor hova megyek, megyünk. Persze rettenetesen hülye módon, mert semmi értelme nincs minden áldott nap becsekkolni a kloteni vasútállomásra, mert ez se most, se egy, se tíz év múlva egy bitnyi információt sem fog hordozni. Szóval arra jó a Foursquare, hogy megnézzem, melyik étteremben voltunk három hónapja, amikor hazamentünk Magyarországra. Ennyi. Csinálhatnék egy cuki szelfit minden étterem előtt, és pont ugyanezt az információt tárolnám el, de nem. Én inkább becsekkolok, és aztán ezeket a check-ineket kutatom a vasútállomások és buszmegállók rengetegében.
Van ennél rosszabb is.
Twitteren linkelte valaki ezt a cikket: The Most Popular Social Network for Young People? Texting
Érdekes olvasmány, spoiler: a “fiatalok” SMS-eznek (és még sok alkalmazást napi szinten — sokat — használnak), és (többek között) nem Foursquare-eznek.
Ha valaki mobilról olvassa ezt a posztot, akkor elárulom, hogy az a két-három (nagyobb kijelzőkön: öt-nyolc) zöld pixel alul a Foursquare, ami azt jelenti, hogy konkrétan senki, de abszolút senki sem használja az appot rendszeresen, és a 7000 megkérdezett közül kb. 20-an használták valaha. Ez magyarra fordítva azt jelenti, hogy előbb fogja anyukám (szia, Anyu!) felinstallálni a telefonjára a 4sq‑t, mint Kata vagy Zizi. És nem csak azért, mert Ziziéknek még nincs telefonjuk.
A Foursquare‑t a hozzám hasonló hülyék tartják életben. Vagyunk mi jó 50 millióan, becsekkolgatunk ide-oda, gyűlnek a pontok, a képek, a tippek, tele van már vele a DB meg a DWH. Aztán előbb-utóbb rájövünk arra, hogy az éttermes szelfiknek tényleg sokkal több értelmük van, és nyomunk egy uninstallt. És felrakjuk a Snapchatet, és elküldjük hímivarszervünk fényképét életünk párjának, mert az legalább trendi.
Vélemény, hozzászólás?