nem szeretnék káromkodni, de a tesla model s kurva jó. az autó. a következő kocsink ez lesz, vagy a model x. addig tovább lottózom. :)
— Markert Laci (@markertlaci) April 18, 2015
Egy hónapja voltam a genfi autószalonon. Ott végre beleülhettem egy igazi Teslába, méghozzá az új, P85D jelű autóba. Persze ez egy kiállításon, ahol az autó áll, a kocsiban vadidegenek piszkálnak mindent, és 5–10 perc, amíg az ember egyáltalán beülhet, nem akkora élmény. Nekem mégis az volt, a rengeteg szebbnél szebb autó után annyira futurisztikus érzés volt a Tesla, mint mondjuk a Batmobil. (Mondjuk Batmobilban nem ültem, de olyan érzés lehet.) Mindegy, akkor és ott sok mindent elhatároztam: 1.) egyszer lesz egy Teslánk; 2.) egyszer vezetek egy Teslát. Ez így, ebben a sorrendben annyira nem logikus, de az álmok nem a logikáról szólnak.
Az elhatározást tett követte: jelentkeztem tesztvezetésre, online. (Mármint online jelentkeztem, nem online tesztvezetésre.) Kb. 1 perc az egész, név, cím, mobil, email-cím (tesla at markert dot hu, nyilván), ennyi. Pár napra rá fel is hívtak, és telefonon lecsekkolták, hogy nem vagyok‑e túl komolytalan érdeklődő. Elmondtam nagyjából az igazat, miszerint van egy Audink, nemrég ültem egy Teslában, és most, hogy az autónk már lassan 3 éves, ideje a cserének, és mi egy Model S‑re gondolunk. Ebből majdnem minden igaz, kivéve az autócserét meg a Teslát, de ezt nyilván nem mondtam nekik. Örültek, és szépen le is egyeztettünk egy kellően távoli időpontot, április 18-át, szombatot, délután 1 órát.
A megbeszélt időpontra családilag felsorakoztunk, aztán Regiéknek gyorsan lekonyult a zsúrsapijuk, mivel se gyerekülést nem vittünk, se 6–7. ülés nem volt az autóban. Egyedül maradtam.
A shopban kérdezték, hogy melyik modellt óhajtom vezetni, a P85D‑t (691 lóerő, 931 Nm), vagy beérem‑e a gyengébbikkel, ami mindössze 420 lóerős. Mondtam, hogy számomra a 420 szűken elég lesz, a 170 lóerős Audi után lehet, hogy ez is egy elég nagy ugrás. Volt még némi technológiai bevezető, aláírtam, hogy ha megtöröm a kocsit, akkor az unokáim is bánni fogják.
Sluszkulcs az nincs. Van egy ilyen kis matchbox, pont olyan alakú, mint a kocsi. Amikor közelítek az ajtóhoz, akkor kiugrik a kilincs, kb. akkor, amikor nyúlnék hozzá, mert érzi, hogy érkezem. Beszarás. Beültünk, Marco (a mitfárer) és én.
A Tesla csak “automata váltós”, illetve ez így hülyeség, mivel 1 fokozat van, nincs is váltó. Szóval nem manuális. Miközben Marco éppen a belső tér formabontó ötleteit sorolta, én magamban azért imádkoztam, hogy ne “kuplungoljak” végre, mert minden nem manuális autóban eddig legalább egyszer benyomtam ballal a féket véletlenül, lassítás közben, hogy ne fulladjak le. A manuális beidegződések, ugye.
Belül elképesztő a Tesla. Ott van az az iPad 17 középen, nincs egy gomb se, csak az a baszomnagy érintőképernyő. Ott lehet mindent állítani, levegőkeringtetés, standard v. sport fokozat, kormány “force feedback”, hasmagasság. Van böngésző, van Rdio, van Google Maps. Európában mindenhol ingyenes a használat, nincs roaming, mert a Tesla minden országban megállapodott egy vagy több szolgáltatóval. Beszarás. Apropó, hasmagasság. Ha az ember pl. kiáll a garázsból, és megemeli a kocsit, mert van egy nagy fekvőrendőr, akkor azt elég egyszer beállítani, utána a Tesla megjegyzi. Régen nem volt ez így, de szóltak a userek, hogy jó lenne, hát belerakták egy OTA update-tel.
Itt volt az a pont, hogy Marco is és én is arra gondoltunk, hogy akkor akár vezethetnék is. Oké. Nincs slusszkulcs, nincs start-stop, nincs gomb. Kérdezem, hogy akkor most mitől indul be, mondjam, hogy “Siri, gehen Sie bitte!” vagy mi? Nem, viszont ott van az a kar jobb oldalon, ott nyomjak egy D‑t, és akkor drive van, lehet menni. Vagy R, és akkor rükverc. Megcsináltam, elengedtem óvatosan a féket, és … elindultunk!
Korábban gondolkoztam azon, hogy milyen lesz elindulni a Teslával. Nincs neki túl sok hangja, az tény, az a valami, ami van, az kb. olyan, mint a villanyautó (dodzsem az egykori Vidámparkban), amikor gyorsít. Még fél óra vezetés után is néha nevetnem kellett, mert olyan vicces az egész. Marco túl volt az 500. tesztvezetésén, és érthetően nem volt őszinte a mosolya, amikor kiröhögtem a 83.000 frankról induló kocsiját.
Játsszunk már, játsszunk már! — mondta régen Pokrivtsák Mónika, szóval akkor elmondom, milyen érzés volt Teslát vezetni, ha már azt ígértem, hogy elmondom, milyen érzés volt Teslát vezetni, ld. “Teslát vezettem” a cím fenn.
Jó.
Először Zürichben mentünk pár kilométert. Néha rossz helyre soroltam be, mert Marco többet tud a Tesláról, mint a zürichi közlekedésről. Igen, ott volt az iPad középen, de azon éppen mindenféle beállításokat eszközöltünk, navigációra nem futotta. Méretre nekem nem volt szokatlan a kocsi, kb. olyan, mint az A4-et vezetni, nagyjából annyi látszik a motorháztetőből és az útból is. Nekem kicsit nehéz volt a kilátás jobbra-balra, mintha zártabb lenne az autó, persze az is lehet, hogy nem állítottam be jól a tükröket, vagy Marco lógott bele mindig a holttérbe.
Gáz. Amikor gázt ad az ember, akkor a fent taglalt villanyos hang mellett úgynevezett gyorsulás is tapasztalható. A városban nem padlóztam (erről majd később mesélek), de így is éreztem, hogy az autó bizony igen erős. Amikor leveszi az ember a lábát a gázról, akkor rögtön fékez az autó, nem a szokásos óvatos motorfék van, hanem azonnal egy erősebb fékhatás. Ez amiatt van, hogy ilyenkor tölt vissza a kocsi, és ez jobban csökkenti a sebességet, mintha csak simán pörögnének a kerekek. Néhány fékezés után meg lehet szokni, az óvatos lassításhoz csak annyi kell, hogy nagyon óvatosan engedje fel az ember a gázt, esetleg ne is teljesen.
Kamera. Kettő biztosan van, egy elöl, egy hátul. Az első leolvassa a táblákat (!), így tudja az autó, hogy mennyi a megengedett sebesség. Ki is írja rögtön, beszarás. Mi, teslások, összetartunk, így az autók ezt az információt megosztják egymással, így ha nem látszik éppen egy tábla (mert takarja egy IFA), akkor sincs vész, ha ment már arra korábban Tesla. Radar. Az is van, látja az autókat előttünk, meg az egyéb akadályokat is. Ha megy a tempomat, akkor visszaveszi a sebességet, ha valakit utolérünk; és aztán újra gyorsít, ha előzünk. És lehet állítani, hogy magyaros vagy svájci legyen a követési távolság, vagy valahol a kettő között.
Hatótáv. Megkérdeztem, hogy miként jutunk el Budapestre. Mármint nem Marco meg én, hanem mondjuk Regi, Kata, Zizi, Laci, ha épp véletlenül Teslát veszünk. A mitfárer pattintott is egy Google Maps-et, belőtte BP‑t, és a kocsi rögtön mutatta is, hogy melyik superchargereket kell érinteni. Az itinerben az is benne van okosan, hogy ne töltse az ember tele a “tankot” (700 kiló akkumulátor az egész autó alján, ugye), hanem csak félig. Ez meg azért van, mert az első 50% kb. 20 perc, utána a következő 50% pedig még kb. 40. Így simán hazaér az ember 12 óra alatt, nem kell 13. A fogyasztás teljesen útfüggő egyébként, amikor lejtőn van a kocsi, akkor értelemszerűen nő a hatótáv, gyorsításnál, araszolásnál meg kevésbé. És mindezt folyamatosan lehet nézni többféle felbontású grafikonokon.
Kényelem. Nagyon kényelmesek az ülések, jó a könyöktámasz, kellemes a kormány, minden szupi-szuper. Viszonylag gyorsan lehet érezni egy autónál, hogy hosszabb távon mennyire hátgyilkos. Szerintem a Model S nem az, ezt 30 egész kilométer után nagy bizonyossággal ki merem jelenteni. Főleg, ha minden 2–3 órában meg kell állni tölteni, haha. Apropó, kényelem. A kesztyűtartó gombbal nyílik, a belső világítást biztosító lámpa pedig úgy, ha megnyomja az ember. Mármint a lámpát, ott nincs gomb. A napfénytetőnek sincs gombja, azt a képernyőről kell hátraswipe-olni.
Gyorsulás. Horgenig mentünk az autópályán, ott letértünk, hogy a másik oldalon visszajöhessünk. Ekkor Marco benyomta az SPM-et — szép volt, pajti! a Sport fokozatot, mert addig unalmas Standardban autóztunk. Ott volt előttem a gyorsítósáv, és mondta M., hogy akkor padló. Fogom a gázt, azt benyomom tövig, közben kapaszkodtam a kormányba. Be-he-sza-ha-rá-hás. Jó, persze annyira nem durva, mint amit Handrás leírt a P85D-ről, de így is egészen elképesztő. Semmi csikorgás, semmi megingás, nyílegyenesen (már ha úgy van a kormány) kilő az autó, közben a szokásos másfél voltos ceruzaelem-hang helyére belép a kilenc voltos zsebtelep-feeling. Én nem szoktam meg az ilyet, jött az adrenalin, éreztem a torkomat is, nagyon jó volt az a közel két másodperc, amit gyorsítottam.
Ár. Drága, de nem úgy drága, mint egy Ferrari. Megfizethetően drága, és közben meg sok szempontból olcsó. A supercharger ingyenes. 100 km kb. 3 frankból jön ki. Egy teleelem 15 frank. Olajcsere, ja, az nincs. 30.000 kilométerenként ajánlott teljes szervíz, ebben benne van minden beállítása és cseréje (!), ez 600 frank, de van rá előfizetés is az első négy évre, úgy még olcsóbb. Kocsiadó nincs. A biztosítás olcsóbb, mint egy ugyanilyen kategóriájú autónak. Marco küldött egy XLS‑t, ami a “Total Cost of Ownership” címre hallgat, és egy Audi A6 Avant (eddig úgy volt, hogy ez lesz a következő kocsink) vs. Tesla Model S összehasonlítását tartalmazza.
Ebből az jön le, hogy a két autó ára közötti különbség annyi, mint amennyivel az üzemeltetés 5 év / 100.000 km után olcsóbb a Teslánál. Instant get leasing?
Röviden ennyi. Se kép, se videó.
Vélemény, hozzászólás?