Valamelyik nap sétáltam a kocsi felé, és eszembe jutott, hogy ez is egy olyan munkanap volt, amikor a nap végére 0 levél maradt az inboxomban. Aztán erről beugrott, hogy talán érdekes lehetne leírni, hogy miként is kezelem a céges levelezésemet, hátha ez valakinek segít. (Bár ízlések és pofonok, ugye.) Mindegy, ha már idáig eljutottam, akkor folytatom :)
Én meglehetősen konzervatív elveket vallok céges és magán email-fiókok kezelésével kapcsolatban, amikhez most már lassan 10 éve tartom magamat. Ezek segítségével sikerült eljutnom egy olyan szintre, hogy nem borítanak el az emailek, nem felejtek el semmilyen (fontos) emailre nagyjából időben válaszolni, és a levelezésem is rendezett annyira, hogy ne okozzon problémát a keresés, ha arra van szükség.
1. Inbox vs. TODO
Nem tudom, miért, de háklis vagyok az inbox méretére (a benne levő levelek számára). Soha nem tudtam megérteni azokat, akik több száz vagy ezer levelet is tartanak itt, ráadásul ezek jó része olvasatlanul várja további sorsát. Számomra az inboxban lévő levél egy pont a TODO-listámon: kaptam egy levelet, el kell olvasnom, valamit csinálnom kell (vagy nem), és válaszolnom kell. Egy levél tehát pontosan addig lehet az inboxban, amíg a hozzá tartozó feladatot meg nem csinálom, illetve a választ meg nem írom. Utána mennie kell.
Az inboxom mérete tehát egyenes arányban áll a feladataim mennyiségével. Sok levél — sok teendő, üres inbox — kész vagyok mindennel. Az elküldött levelek mappája ugyanilyen logika alapján működik, azzal a különbséggel, hogy ott olyan levelek maradnak, amik másnak generálnak feladatokat. Ha valamire sokáig nem érkezik válasz, akkor előbb-utóbb írok egy follow upot, hogy mizu.
Amit soha nem használok, és használatát nem is értem: levelek automatikus olvasottá tétele. Ráálsz az adott levélre, és az pár mp alatt olvasottá válik. Nem értem, ez a funckió miért jó, engem csak összezavarna, mert nem tudnám, mit olvastam el, és mit nem.
2. Levelek elmentése
Minden levelet elmentek. Illetve ez így nem pontos: minden levélfolyamot megőrzök. Ez azt jelenti, hogy vagy egy standalone levelet (mert pl. FYI-jelleggel kaptam) vagy az adott email-beszélgetés utolsó tagját mentem el. Ez utóbbi némi overheadet generál, mivel ilyenkor előfordulhat, hogy először meg kell keresni az utolsó előttit. Szerencsére az Outlookban (és más eszközökben is) van arra mód, hogy ilyenkor az ember együtt lássa az adott levélfolyam összes addigi emailjét, így egyszerűbb a törlés és mentés.
Mivel a folyam utolsó levelét mentem el, van, hogy a saját emailem kerül lementésre — ezzel szerintem nincs semmi gond. Általában topic vagy tartalom alapján keresek, így ez sem probléma.
Előfordul, hogy egy discussion több szálon folytatódik — na, ezt nem annyira szeretem, mert ilyenkor külön oda kell figyelnem, hogy mindegyik szál utolsó levelét őrizzem meg. Erre egyébként sincs jó módszer szerintem, az ilyen “looping in” / “looping out” jellegű levelezésekkel együtt kell élni.
Csatolt file-ok: általában ilyenkor a csatolmányt lementem egy biztos helyre, a levélből eltávolítom, és úgy mentem el. Nem volt még olyan, hogy valamit így vesztettem volna el.
3. Archiválás
Én három vagy négy szintű archiválást szoktam használni. Az inboxom alatt az adott projekten belül van 5..15 külön mappa, amibe az éppen aktuális (“trending”) levelezés kerül. Azt vettem észre, hogy bármennyire is sok dologgal foglalkozom egyszerre, mégis elég szokott lenni ennyi mappa, amiket gyorsan és egyszerűen elérek.
A következő szint egy — szintén projekten belüli — archive folder, amibe a folderek szépen belekerülnek, ha az adott téma lecseng. Előfordul persze olyan is, hogy valami ide kerül, aztán mégis “újjáéled”, és visszakerül közvetlenül az inbox alá.
Nálunk van egy automatikusan működő online archive megoldás, ami minden, három hónapnál régebbi levelet átment egy külön helyre, plusz megtartja a folderek struktúráját is. Mivel ez online, mindig elérem (még OWA segítségével is), ezért aztán használom is. Ez különösen akkor jön jól, ha az inbox mérete le van korlátozva, csak egy-két száz MB lehet.
Az utolsó szint a local archive. Amire biztosan nincs szükség a közeljövőben (pl. régi, lezárt projektekhez tartozó levelezés), az átkerül ide, és nem gond, ha távolról nem érem el.
4. Szabadság után
Sokan félnek előre attól, mennyi email várja őket, ha visszatérnek szabadság után. Én általában ezt kihívásnak fogom fel, és igyekszem a lehető leghamarabb letudni az inbox kitakarítását. Ehhez általában a legnagyobb segítség a korábban említett email conversation alapú rendezés, amivel főleg a hosszú emailfolyamokon lehet sok időt megspórolni.
Amit szintén szoktam csinálni: feladó alapján rendezés — ezzel ki lehet szórni sok irreleváns levelet (pl. automatikusan generált emaileket). Hosszabb szabi után az is segít, ha előzőleg átbeszélem a többiekkel, mik a lezárt ügyek, így azokat elég felületesen átfutni.
No, röviden ennyi. Hátha segítettem valakinek (ha meg nem, akkor jó lesz magamnak, ha amnéziát kapnék).
Vélemény, hozzászólás?