Van egy kártyajáték, amit Regi családja csak mint “kibaszós” emleget. Elég speciális szabályai vannak, és mivel egyelőre nem sikerült megtalálni a leírást online, úgy döntöttem, megblogolom, hátha akkorát megy, mint az ulti licit táblázatom. Először is, azért lenne jó tudni, hogy mi ez a játék, mert akkor lenne normális neve, és nem kellene ilyen csúnya szóval hivatkozni rá. Némi duckduckgózás után arra jutottam, hogy a kibaszós olyan, mint a King, ami olyan, mint a Barbu, ami olyan, mint a pikk (vagy fekete) dáma, ami igazából szinte egy az egyben az egyik kibaszós aljáték.
Alap dolgok:
- Négy játékos játszik, nem lehet se több, se kevesebb, pontosan négy
- Francia kártyával játszunk, annak is mind az 52 lapjával (joker nélkül)
- Alapos keverés után minden játékosnak 13 lapot oszt az osztó (aki a hívó előtt van eggyel), tehát minden körben mind az 52 lap játszik
- Minden játékos egyszer hív (amikor ő mondja meg, hogy mi az aljáték), és minden ilyen körben öt aljáték van (mindegyik pontosan egyszer), így az egész játék 4x5=20 aljátékból áll, így kb. 2–3 óráig tart
- Az a játékos nyer, akinek a legtöbb pontja van a játék végén (érdekesség, hogy a negatív pontozások miatt a játékosok pontjainak összege nulla)
- Minden játékban (kivéve a kirakós) a alap szabályok megegyeznek:
- Nincs adu
- Színre színt kell rakni (ha nincs, akkor bármit, mivel nincs adu, ld. fenn)
- Nincs felülütési kötelezettség
- Aki az adott körben a hívó, az kezdi a játékot, és az óramutatóval megegyező irányban megy a játék
Aljátékok:
- Kőr király: a cél, hogy a játékos ne vigye el a kőr királyt. Ez nyilván hármuknak sikerül, akinek nem, az -120 pontot kap.
- Dámajáték: a cél, hogy a játékos ne vigyen el dámát. Aki elvisz dámát, az dámánként -30 pontot kap, tehát összesen ‑120 pont kerül kiosztásra.
- Ütés: a cél, hogy a játékos ne vigyen egyáltalán semmit, tehát ne üssön. Aki elvisz egy kört, az -10 pontot kap, tehát összesen ‑130 pont kerül kiosztásra.
- Kárójáték: a cél, hogy a játékos ne vigyen el káró lapot. Aki elvisz egy kárót, az -10 pontot kap, tehát összesen ‑130 pont kerül kiosztásra.
- Kirakós: ez egy speciális passziánsz, amikor bubival (J) kezdünk (minden színt), alulra (10, 9, 8, …) és felülre (D, K, A) pakoljuk a lapokat egymás után ugyanabból a színből. Aki nem tud rakni, az passzol, de ha valaki tud rakni, akkor muszáj rakni (nem szabad “visszatartani” lapot). Aki először rakja le az utolsó lapját (“kimegy”), az 200 pontot kap, a következő 150-et, aztán 100-at, az utolsó 50-et.
(Ahogy látszik, ‑120 + ‑120 + ‑130 + ‑130 + 200 + 150 + 100 + 50 = 0.)
Jó tudni, avagy tippek kezdő játékosoknak:
- Érdemes számolni a lapokat, vagy legalábbis figyelni a többieket, kinek milyen színből nincs, mit hívott, hány lap van hátra stb.
- Minden játékban (kiv. kirakós) a taktika nagyjából megegyezik, a színtelenítés jó, a kisebb lapok a jobbak, nagy lapot óvatosan rakunk be, főleg a kör elején
- Kőr királyt akkor érdemes játszani, ha nincs nálunk kőr király, nincsenek nagy lapjaink, esetleg vannak, de nem a kőr ász, és sok kör van, vagy kevés; de úgy is lehet, ha nálunk van a kőr király, de van színhiányunk (nem kőrből), szóval ahogy ez látszik, lehet sokféleképpen játszani
- A dámajátéknál nem jó a plank király vagy ász, jó, ha nincs nálunk nagy lap (és dáma), vagy ha van dáma, van mellette legalább 3 másik lap is
- Az ütés akkor jó, ha kis lapjaink vannak, esetleg színhiány vagy csak 1–2 lap némelyik színből, vagy mondjuk egy jó hosszú szín sok lappal
- A kárójáték hasonlatos, mint az ütés, csak még a kárókat is kell nézni, hogy vagy ne legyen (sok), vagy legyen sok (kicsi)
- A kirakós akkor jó, ha nagy lapjaink vannak, nincs kettes vagy hármas, esetleg vannak jó sorok, pl. 7–8‑9–10, és jól lehet irányítani, hogy milyen szín bubija legyen már az asztalon
(Ahogy látszik, ez egy igen egyszerű játék.)
Nos, ez lenne hát a kibaszós, sok sikert hozzá! És aki tudja, hogy mi a neve, kommenteljen bátran!
Vélemény, hozzászólás?