Nem Regi áll bosszút, és nem én állok bosszút rajta. Jegy nélkül utazott, ezért megbüntették. Persze ennél bonyolultabb és érdekesebb a történet.
Történt az egy önmagában sokat nem ígérő augusztusi hétfőn, hogy Regi Médivel felkerekedett, és elvillamosozott egy gyógyszertárhoz, mert a villamosozás nélkül elérhető (ún. közeli) gyógyszertárakban nem volt az, amit venni szándékozott. Melegben, fáradtan, Médistül, babakocsistul felszállt a 3‑as villamosra, mobillal próbált (!) jegyet venni. Azért csak próbált, mert egy hibaüzenetet kapott, amit viszont már csak a villamoson vett észre, pont akkor, amikor ellenőrök szálltak fel. Próbálta kimagyarázni a szituációt, de nem sikerült, 90 frankos helyszíni bírságot kapott. Amikor a körülményekről értesültem, levelet írtam.
Az alábbiakban az angol nyelvű levelet minimális változtatásokkal (formázás, helyesírási- és autocorrect-hibák eliminálása) közlöm. Mobilon pötyögtem be napközben, hirtelen majd azt követő folyamatos és növekvő felindultságban. Nem magyarkodni akarok, hogy “így vertem át a zürichi BKV‑t”, hanem inkább azt próbálom bemutatni, hogy miként működik (és működhetne máshol is) a méltányosság. Ehhez persze egy olyan rendszerre van szükség, ahol az ember tényleg csak akkor ír ilyeneket, ha igaz, nem pedig a megfelelő kifogás-formanyomtatványt előrángatva. Kiemelések utólag tőlem.
Dear Team,
I’d like to raise a complaint because of the fine that my wife got earlier today.
My wife was traveling from Fellenbergstrasse towards Albisriederplatz with tram 3 when she was stopped at Hubertus by a ticket controller. Before she got on the tram with a baby stroller and our 11-month-old daughter, she initiated a Kurzstrecke ticket buying using her iPhone and the ZVV app. If you check her profile, you can see how many times she was buying a ticket with ZVV. As our daughter — who is by the way having serious milk‑, butter‑, etc. allergies that stops her and also us from sleeping more than 3 hours in a row since November (I’m just adding this here so that you understand how relaxed and fresh we are) — started to cry, my wife was getting her out of the stroller, holding her and also the stroller while juggling with her phone. She didn’t see that the ticket buying procedure was interrupted with an error message. Once she was settled down and our baby stopped crying, she checked her phone and seen that the ticket was not bought. This was happening at Hubertus, 2 stops (2 minutes) after she got on the tram. While she bought the ticket, she noticed that the ticket controller was already on the tram. He asked her to show the ticket that she did, which was valid from Fellenbergstrasse but bought a minute before. When he asked her where she came from, my wife said Fellenbergstrasse (which is true) and also explained that there was an error when she first tried to purchase the ticket, but since then she already had a valid ticket for the whole travel. The ticket controller was very rude and didn’t accept the ticket just because it was not bought 2 minutes before but 1, even though it was still valid. They got off at Albisriederplatz where my wife was fined.
I’m very upset by the fact that she was fined and the way she was treated. Again, please check her records and see how many tickets she bought before. This time, because of an application error, she was treated as a cheater and was fined for 90 CHF, even though she was holding a valid ticket. If she would have said that she entered the tram at Hubertus (which would have been a lie), she would be let go, but now she was fined, and what is even worse, she was treated badly. I can’t accept that.
I don’t care about the 90 CHF fine. As a member of FC VBZ (ez a közlekedési vállalathoz tartozó focicsapat, ahol játszom — szerk.), I pay 250 CHF every year so that I can play with friends who work for VBZ and represent the club proudly. But I never want to see anything like this happen to my wife or to any other mother who juggles between 100 things every single day, just because they are tired and an application is not working.
Attached you can find the fine ticket and also the valid ticket. Please check this case and let me know the outcome.
Many thanks,
Laszlo Markert
Eredmény? Egy ügyintéző hölgy bírálta el az esetet, és hosszan ecsetelte, hogy miként kell az utazást megelőzően jegyet venni, és megbizonyosodni annak érvényességéről. Viszont, ám, de, ellenben! A körülményekre és a büntetlen előéletre való tekintettel, ezúttal, kivételesen, először és utoljára, csak mert ilyen szép levelet írtam (ezt nem írta le, de szerintem benne volt a gondolataiban) elengedik a büntetést, és törlik az eseményt az adatbázisból.
Mit mondjak? BKV BKK VBZ for president! Kedden megint meccs, az ellen a csapat ellen, akik tavaly júniusban 11–2‑re vertek el minket. Hajrá, FC VBZ! Akit véletlenül érdekel a komoly céges és nagypályás foci, az ezentúl olvashatja az FCVBZ.ch-t is, ahol három nyelven blogolok, mert annyira ráérek.
Vélemény, hozzászólás?